fredag 16 mars 2012

Födelsedag/Birthday

Häromdagen blev en av oss plötsligt ett år äldre. Ändå går nog den barnsliga förtjusningen över presenter aldrig över.
The other day one of us suddenly turned one year older. Still the childish excitement over presents will probably never pass.

måndag 12 mars 2012

Kulturvandring/Cultural walk

I helgen blev det en promenad i solskenet också och med det nya upptäckter. Några kanske tror att Rågsved uppstod när Joakim Thåström m fl startade Ebba Grön där. Fel. Rågsved existerade för redan 4.500 år sedan. Men folk som bodde där då kanske inte visste att de bodde i en förort som hette Rågsved. Kräppladalen var en positiv upplevelse – kommer att vara fantastisk i sommar.

During the weekend there was a walk in the sun, too, and with that new discoveries. Some might think that Rågsved arose when Joakim Thåström et al started Ebba Grön there. Wrong. Rågsved existed 4,500 years ago, already. But people living there then might not have known that they lived in a suburb called Rågsved. The Kräppla valley was a positive experience – will be fantastic by summer.

lördag 10 mars 2012

Lördagspromenad/Saturday walk


Helg igen och det betyder normalt någon slags förflyttning per fot. Oftast i form av promenad numera. Från början erbjöd denna södra förort inte de bästa vibrationer. Men ”Hälsans Stig” var ett positivt tecken. Och nu är det inte långt kvar tills Älvjösbadet öppnar igen! (Eller...?)

Weekend again and that normally means some kind of movement on foot. Most often in the form of a walk nowadays. To begin with this southern suburb didn’t offer the best vibrations. But “The Path of Health” was a positive sign. And now it’s not long until the Älvsjö pool opens again! (Or...?)





söndag 4 mars 2012

Skoter till Tuäggen/Snowmobile to Tuäggen

Igår var det en riktigt vacker vårvinterdag. Vi tog skotern till Tuäggen-stugan och bjöds på härlig utsikt där. Några bilder till höger.

Yesterday it was a really beautiful early spring day. We took the snowmobile to the Tuäggen cottage where we were offered a magnificent view. Some pictures to the right.



fredag 2 mars 2012

Hal uppfart/Slippery drive way

I morse när vi skulle iväg var det så halt att vi knappt kom uppför backen. Bilen började glida bakåt mot ”stupet”. Det var bara att ta fram spaden och täcka isen med sand. Vi längtar efter den dag när vi har en annan uppfart, inte så brant.

This morning when we were leaving it was so slippery that hardly could get up the slope. The car started to slide backwards toward the “verge”. The only thing to do was to grab a shovel and cover the ice with sand. We long for the day when we have another drive way, not so steep.


söndag 26 februari 2012

En föraning av vår/A premonition of spring

Naturligtvis är inte våren här än, men idag kände vi den i luften på något sätt. Isen ligger fortfarande, men börjar tina lite. Solen betyder mycket för frusna nordiska själar – vilket bl a det lilla tecknet på trottoaren berättar.
Of course spring isn't here yet, but today we felt it in the air in a way. The ice is still there but starts to melt a little.  The sun means a lot for frozen nordic souls – which i.g. the small sign on the curb tells.



lördag 25 februari 2012

Den grå vardagen/The dull everyday

Den grå vardagen i förorten. Det är inte  roligt att tillbringa lördageftermiddagen i tvättstugan men det måste ju göras och det är skönt när det är gjort. Rena lakan är väl det bästa man kan ha?
The dull everyday in the suburb. It's not that much fun to spend the Saturday afternoon in the laundry room but it has to be done and it's nice when it's done. Clean sheets is about the best you can have, isn't it?

söndag 12 februari 2012

Vilken vacker dag!/What a beautiful day!

Strax under noll och strålande sol, det perfekta vintervädret. Även om det inte verkar så på dessa bilder så var det trängsel i skidspåren. Men vi som valde att gå till fots i den ganska lösa snön vid sidan om spåren fick troligen mer motion.
Just below zero and beaming sunshine, the perfect winter weather. Even if you can't tell from these pictures the ski tracks were crowded. But we who chose to walk on foot in the quite loose snow next to the track probably got more exercise.


lördag 4 februari 2012

Polarväder/Polar weather

I morse: -28°C ute och + 15° inne. Global uppvärmning känns långt borta.
This morning -28°C outside and +15° inside. Global warming seems far away.






Inomhusjakt/Indoor hunt

Katten Fido har ett uppdrag som han tar mycket allvarligt. Det är att hålla området fritt från möss. De små rackarna föredrar att ta sig in under diskbänken – ett perfekt ställe att ha vakt. I natt var jaktlyckan god, två byten. (Fotografen var lite skakad av att köket plötsligt blivit Jurtjyrkogård.)
Fido the cat has a mission that he takes very seriously. It is to keep the area clear of mice. The little rascals prefer getting in from under the sink – a perfect place to be on watch. This night the hunting fortune was good, two catches. (The photographer was a little bit shaken that the kitchen suddenly had turned into a Pet Sematary.)



fredag 3 februari 2012

Oortodox parkering/Unorthodox parking

Sigges resa hem från byggsajten igår slutade med två däck djupt nere i snön utanför vårt hus. Djupt nog att ha anledning att kalla på någon som kunde bärga den. Han kom och sedan var problemet borta. (Denne någon var tvungen att komma och få vår elektrikers bil ur samma predikament på nästan samma ställe förra året. Vi måste göra något åt vår uppfart.)
Sigge’s trip home from the building site yesterday ended with two tires deep down in the snow outside our house. Deep enough to have a reason to call for somebody who could tow it. He came and then the problem was gone. (This somebody had to come and get our electrician's car out of the same predicament at almost the same spot last year. We have to do something about our drive way.)




torsdag 2 februari 2012

Utsikt från ett köksfönster/View from a kitchen window

Vilken vacker dag! Sol och 20 grader kallt. Vi har tur som har en spis att elda i.
What a beautiful day! Sun and 20 degrees below zero. We are lucky to have a stove to light a fire in.

Stor fest/Big party

Återigen har vi varit på middag med kungen. Denna gång på Berns, efter högtidssammankomsten på Musikaliska. Detta års tema, Skogen, var uppenbarligen mycket inspirerande. Talen, dekorationerna, maten – allt tog intryck av temat. Liksom vissa utstyrslar.

Once again we have been to dinner with the king. This time at Berns, after the Commemorative meeting at Musikaliska. This year’s theme, The Forest, was apparently very inspiring. The speeches, the decorations, the food – it all was influenced by the theme. Certain outfits were, too.

Se fler bilder/see more pictures.

Christina Möller & Carl Jan Granqvist presenterade måltiden/presented the meal.


Landsbygdsminister/Minister of Rural Affairs Eskil Erlandsson höll talet efter middagen/made the speech after dinner.


söndag 22 januari 2012

Stockholm, vinter eller ej/Stockholm, winter or not

Även om det meteorlogiskt sett fortfarande inte blivit vinter i Stockholm så ser det just nu ganska vintrigt ut.
Although it from a meteorological point of view still hasn’t become winter in Stockholm, it looks quite wintery right now.


måndag 9 januari 2012

Vinter eller...?/Winter or...?

I kvällens väderpresentation på TV framgick att i Stockholmsområdet är det fortfarande höst (!). Fem dagar i rad under noll – då är det vinter. På hemstället är det vinter (övre bilden). Och rätt långt söderöver med – inte mycket snö i Enångerstrakten (nedre bilden), men vackert!
In tonight's weather presentation on TV it was made clear that in the Stockholm area it's still fall (!). Five days in a row below zero – then it's winter. At the homestead it's winter (top picture). And quite far south, too – not much snow in the Enånger area (bottom picture), but beautiful!